RANCANGAN PENGAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN
TINGKATAN LIMA
| MG | TAJUK | SUBTAJUK |
| 1 | Daya tahan kardiovaskular | Kaedah perlaksanaan latihan – LSD, menentukan KNM |
| 2 | Daya tahan kardiovaskular | Latih tubi latihan kemahiran berkaitan kardiovaskular |
| 3 | PENILAIAN | UDTA – Ujian Pra |
| 4 | Daya tahan kardiovaskular | Adaptasi daya tahan kardiovaskular dalam latih tubi kemahiran |
| 5 | Kesihatan diri | Saringan kesihatan- ujian tekanan darah, ujian air kencing |
| 6 | Olahraga | Lari berhalangan- lompat air, undang-undang dan peraturan |
| 7 | Olahraga | Lompat tinggi - fasa lari landas, fasa perlepasan |
| 8 | Olahraga | Lompat tinggi - fasa layangan, fasa mendarat |
| 9 | Kesihatan diri | Permasalahan fizikal - obesiti, keabnormalan postur |
| 10 | Daya tahan otot | Aktiviti – bench press, half squat, bicep curl, |
| 11 | Daya tahan otot | Aktiviti – Tricep extension, Kaedah pelaksanaan latihan |
| 12 | Pemakanan | Nutrien tambahan – vitamin, kesan pengambilan berlebihan |
| 13 | Bola keranjang | Gelanggang, kemahiran asas - menghantar, menerima |
| 14 | Bola keranjang | Posisi pemain, kemahiran asas - melantun, mengelecek |
| 15 | Bola keranjang | Kemahiran asas - menghadang, menjaring, rebound |
| 16 | Pemakanan | Nutrien tambahan – mineral, kesan pengambilan berlebihan |
| 17 | Ragbi | Aspek permainan - padang, kemahiran asas – hantaran, menerima |
| 18 | Ragbi | Posisi pemain, kemahiran asas-menendang, tackle |
| 19 | Ragbi | Kemahiran asas - skrum, undang-undang dan peraturan |
| 20 | Komposisi badan | Teknik mengukur komposisi lemak badan, mengira BMI,PP |
| 21 | PENILAIAN | PENILAIAN TENGAH TAHUN |
| 22 | Olahraga | Lompat bergalah – melangkah, melonjak, memusing |
| 23 | Olahraga | Lompat bergalah – lari landas, mendarat |
| 24 | Penyalahgunaan bahan | Akta dan undang-undang dadah, peruntukan dalam akta |
| 25 | Kekuatan | Aktiviti - half squat, calf raise, menentukan 1RM |
| 26 | Kekuatan | Adaptasi fisiologi latihan daya tahan dan kekuatan otot |
| 27 | Kekeluargaan | Isu kekeluargaan, akibat seks tidak normal, seksualiti |
| 28 | Kriket | Aspek permainan, bowl, membaling, menangkap |
| 29 | Kriket | Larian, menjaga wiket, undang-undang dan peraturan |
| 30 | Keselamatan | Kepenggunaan dan perkhidmatan barangan dan alatan |
| 31 | Gimnastik Artistik | Pola Pergerakan 6 - ayunan, keselamatan |
| 32 | Gimnastik Artistik | Pola Pergerakan 6 dan 7 - ayunan, rangkaian |
| 33 | PENILAIAN | UDTA – Ujian Post |
| 34 | Rekreasi | Abseiling, kemahiran tali |
| 35 | Pertolongan cemas | Bantu mula-patah, keracunan, tercekik, lemas |
| 36 | Pergerakan Kreatif | Tema 14 - kesedaran kumpulan - memimpin, meniru Tema 15 - formasi dan kumpulan - sebentuk, tidak sebentuk Tema 16 – kualiti ekspresif dalam pergerakan |
| 37 | Isu dalam sukan | Penggunaan teknologi dalam sukan, komersialisme |
| 38 | Perasaan | Memahami perasaan, menangani masalah tekanan emosi |
| 39 | Pengurusan Konflik,stress | Persediaan menghadapi alam dewasa |
| 40 | PENILAIAN | PENILAIAN AKHIR TAHUN |
| 41 | Gimnastik Pendidikan | Tema 8 – kesedaran ritma |
| 42 | Gimnastik Pendidikan | Tema 8 – kesedaran ritma – rangkaian pergerakan |
No comments:
Post a Comment