RANCANGAN PENGAJARAN
PENDIDIKAN JASMANI DAN PENDIDIKAN KESIHATAN
TINGKATAN EMPAT
| MG | TAJUK | SUBTAJUK |
| 1 | Kesihatan Diri | Kesenggangan, rehat, istirehat, tidur-konsep & faedah |
| 2 | Daya Tahan Kardiovaskular | Merentas Desa dan aspek-aspek keselamatan |
| 3 | PENILAIAN | UDTA – Ujian Pra |
| 4 | Olahraga | Lari berpagar-fasa berlepas, mendarat dan penamat |
| 5 | Kesihatan Diri | Merancang aktiviti sebangai pengisian |
| 6 | Daya Tahan Kardiovaskular | Senamrobik, aspek-aspek keselamatan dan latihan litar |
| 7 | Daya Tahan Kardiovaskular | Sistem pengaliran darah dan kepentingannya. |
| 8 | Olahraga | Lompat jauh- fasa lari landas, lonjakan,layangan mendarat |
| 9 | Perasaan | Emosi remaja- faktor dan kesan |
| 10 | Daya Tahan Otot | Definisi dan fungsi Isometrik serta kesan latihan |
| 11 | Daya Tahan Otot | Tolak dinding siku bergayut lutut bengkok & kaedah latihan |
| 12 | Olahraga | Lompat kijang-fasa lari landas, fasa lonjakan, fasa layangan dan fasa mendarat |
| 13 | Kekeluargaan | Kebajikan anggota dan akibat seks sebelum kahwin |
| 14 | Hoki | Kemahiran menguis dan mencedok |
| 15 | Hoki | Kemahiran menggelecek dan menjaga gol |
| 16 | Hoki | Undang-undang dan peraturan, aspek keselamatan |
| 17 | Pemakanan | Penyakit yang berkaitan dengan tabiat pemakanan |
| 18 | Kekuatan Otot | Memanjat tali, Half Squat Jump, tekan tubi sambil menepuk tangan dan baring, angkat kaki dan lutut bengkok |
| 19 | Kekuatan Otot | Kaedah dan kesan latihan serta aspek-aspek keselamatan |
| 20 | Rekreasi | Konsep perkhemahan |
| 21 | PENILAIAN | PENILAIAN TENGAH TAHUN |
| 22 | Pemakanan | Kekurangan zat makanan mikro dan kesan |
| 23 | Tenis | Kemahiran grip dan pukulan hadapan |
| 24 | Tenis | Kemahiran kilas, volley dan servis |
| 25 | Tenis | Kemahiran smash dan lob |
| 26 | Pengurusan Konflik dan Stress | Cara-cara mengatasi konflik dan stress |
| 27 | Gimnastik Artistik | Pola pergerakan-pola 5 |
| 28 | Pengurusan Sukan | Dasar Sukan Negara, MSSM dan Teknologi Maklumat dalam Sukan |
| 29 | Sepak Takraw | Kemahiran mengawal, menimbang dan servis |
| 30 | Penyalahgunaan Bahan | Dasar Dadah Negara, Agensi pelaksana Anti Dadah dan langkah pengawalan dan pencegahan |
| 31 | Sepak Takraw | Kemahiran mengumpan, menanduk dan merejam |
| 32 | Sepak Takraw | Menghadang, undang-undang dan peraturan serta aspek-aspek keselamatan |
| 33 | Gimnastik Irama | Jenis pergerakan dan aspek-aspek keselamatan |
| 34 | PENILAIAN | UDTA – Ujian Post |
| 35 | Pertolongan Cemas | Kecederaan Bantu Mula, E.C.C. dan E.A.R. |
| 36 | Kerjaya Dalam Sukan | Status Pemain |
| 37 | Isu-isu Dalam Sukan | Isu politik dalam sukan dan permainan |
| 38 | Keselamatan | Akta dan undang-undang |
| 39 | Etika Dalam Sukan | Personaliti dan disiplin diri |
| 40 | PENILAIAN | PENILAIAN AKHIR TAHUN |
| 41 | Pergerakan Kreatif | Tema 11- Orientasi ruang, orientasi berpasangan dan berkumpulan Tema 13- Penaikan dari lantai dan penaikan tanpa lompatan |
| 42 | Pendidikan pergerakan | Tema 6-Kesedaran aliran Tema 7-Kesedaran perkaitan dengan orang lain |
No comments:
Post a Comment